Kematian... Bersediakah Aku?

Assalamualaikum...

Entah kenapa sukar untuk aku lelapkan mata...
Yang pergi tetap akan pergi,
Itulah yang diucapkan kepadaku..

Tiba-tiba aku teringatkan kematian... Kita sendiri tak tahu bila.. Bila aku melihat sendiri sekujur tubuh terbaring Serta menunggu masa untuk dibawa pergi ke tanah perkuburan, membuatkan aku terfikir.. Membuatkan aku tersedar..

"Ya Allah,bilakah saatnya tiba pula untuk aku?".
"Cukup kah amalan aku?"
"Sanggupkah aku meninggalkan ibu bapa ku?"
"Sanggupkah aku meninggalkan apa yang telah aku mulakan tanpa sempat meghabiskanya?"
"Adakah didalam kubur nanti aku disiksa kerana dosa-dosaku yang bertimbun?"

"Berapa lama aku akan menuggu saat dibangunkan kembali?"


Adakah soalan sepeti ini mengambarkan aku tidak pernah bersedia?
Tidak pernah besedia menghadapi kematian
Atau aku mengambil sambil lewa kematian?
Astaghfirullah...
Jauh betul diri ini dari jalanya..

"Ya Allah,ampunilah hambu ini Ya Allah,Bimbingkanlah hamba sekeluarga kejalan yang benar, Bantulah hambamu ini disetiap lorong yang melalaikan,disetiap lorong yang mengundang kemurkaanmu Ya Allah..Begitu hina diri ini Ya Allah di disisimu,Jika sebelum ini hambamu ini lalai, sentiasa ingin menjaga perasaan orang sehingga melalaikan diriku dari mengingatimu Ya Allah, izinkan hambamu ini kembali Ya Allah.."

Ya Allah.....
Begitu jauh diri ini...
Entah dimana lorong yang aku lalui....
Adakah sempat untuk aku kembali ke lorong yang betul...
Sempatkah lagi untuk aku mensucikan diri dari dosa-dosa Ya Alla
h...


Munajat Keampunan
"Ampunilah Ya Allah tuhan pentadbir makhluk, Ampunilah Ya Allah dari segala kesalahan, Tuhan tambahiku ilmu yang bermanfaat, Dan taufiqkan aku dengan amlan yang diterima, Dan kurniakan aku rezeki yang luas, Dan terima keatas kami t
aubat yang suci.."

Comments

Popular posts from this blog

SAKSI DISEBALIK LENSA

Kenali nafsu kita di peringkat mana