Berprasangka baik

Assalamualaikum.....
Hari ni,aku nak berkongsi macam-macam...
oklah....hari ni aku nak bercerita tentang bersangka baik.....
Apa yang aku faham tentang ini, kebanyakkan manusia susah untuk bersangka baik termasuklah diri saya (~_~)..
Kadang- kadang sampai kita tak sedar kehidupan kitadipenuhi dengan prasangka buruk...
sehingga kadang-kadang menyebabkan macam andaian yang negatif..
dulu saya selalu berfikir yang negatif sahaja..kerana saya beranggapan kita tak akan berasa sedih jika kita mendapat tahu memang perkara buruk yang berlaku..
sedangkan saya tidak sedar,yang saya perlu mempercayai apa sahaja ketentuan Allah..
tentu ada baiknya..
Allah tidak aka menciptakan sesuatu yang sia-sia. Sungguh jauh diri ini dari Allah bila kita mengetahui bahawa begitu rendah ilmu saya...
Dan ingatlah kawan-kawan bila kita berperasangka buruk akan munculah segala syak wasangka serta akn timbul umpatan serta fitnah.....
Ya Allah.....sungguh dasyat yang terjadi.. Apabila kita berprasangka buruk sebenarnya kita berprasangka buruk dengan Allah...
kerana sedarlah wahai ummat dan terutamanaya diri saya bahawasanya Allah yang menciptakan setiap kejadian dan tidak ada satu pun yang sia-sia...

Firman Allah Subhanahu wata’ala :

يظنون بالله غير الحق ظن الجاهليـة يقولون هل لنا من الأمـر من شيء قل إن الأمر كله لله

“…Mereka berprasangka yang tidak benar terhadap Allah, seperti sangkaan jahiliyah, mereka berkata : apakah ada bagi kita sesuatu (hak campur tangan) dalam urusan ini, katakanlah : sungguh urusan itu seluruhnya di Tangan Allah.…” (QS. Ali Imran, 154).

Comments

Popular posts from this blog

Ada Apa Dengan Cinta ?

SAKSI DISEBALIK LENSA